0%
Tendintele industriei restaurantelor si perspectivele pentru 2024

Prin comparatie cu anii anteriori, in 2023, operatorii de restaurante au beneficiat de presiuni inflationiste reduse, de o oarecare ameliorare a provocarilor legate de forta de munca si de mai putine intreruperi ale lanturilor de aprovizionare. Ar putea fi 2024 anul in care lucrurile se apropie de noua normalitate?

Principalele idei de retinut:

  • Pe masura ce preturile alimentelor si cresterile salariale incep sa se plafoneze, restaurantele simt o reducere a presiunii rezultate din provocarile unui mediu inflationist, caracteristic perioadei 2020 - 2022;
  • In pofida unor semnale de uzura a interesului in randul consumatorilor, entuziasmul general pentru experientele oferite de servirea mesei intr-un restaurant ramane in continuare un trend puternic in acest sector;

Dupa mai bine de trei ani de tendinte potrivnice, cauzate partial de consumatorii care au preferat sa manance acasa in timpul pandemiei, operatorii de restaurante au inregistrat o revenire a afacerilor în 2023, sustinuti de inflatia mai lenta a preturilor alimentelor, de imbunatatirea pietei fortei de munca si de mai putine blocaje in lanturile de aprovizionare.

De-a lungul anului 2023, consumatorii au continuat să demonstreze o preferinta pentru a cheltui, pentru a experimenta lucruri mai degraba decat pentru a cumpara lucruri. Acestia tind sa acorde prioritate experientelor vs achizitiei de bunuri, iar acest trend poate fi un generator continuu de oportunitati pentru restaurante, care se asteapta sa vada mai degraba schimbari in modelulul comportamental de cumparare, decat o simpla retragere de la mesele restaurantelor. Se anticipeaza de asemenea ca unii consumatori sa-si reduca aceste cheltuieli cu masa la restaurant printr-o mutare retrograda, de la alegerea restaurantelor de tip fine-dining, la cele de tip casual, fast-casual sau de tip QSR/fast-food. Alti consumatori pot alege sa-si reduca cosul lunar de cheltuieli sarind peste un serviciu recurent, renuntand poate la o iesire la restaurant cu familia si preferand totodata sa treaca pe varianta de pranz la pachet, in cursul saptamanii active de lucru. Si, cel mai probabil, brandurile cu expunere mai mica sau mai putin preferate vor suferi mai mult in acest proces, decat cele recunoscute si apreciate de catre consumator.

Operatorii de restaurante care vor adopta strategii pentru a atrage consumatorii din ce in ce mai sensibili la costuri, vor beneficia probabil de acest lucru. Francizele vor trebui sa se asigure ca meniurile vor continua sa aduca trafic in propriile locatii. Asta nu inseamna neaparat reduceri, ci mai degraba re-introducerea promotiilor pe termen limitat si asigurarea faptului ca acestea includ preparate de tip star, care atrag cu adevarat consumatorii.

Evitarea cresterii preturilor

Strategiile de atenuare a impactului fluctuatiilor preturilor la materiile prime si a costurilor si disponibilitatii ingredientelor principale vor deveni critice, pe masura ce elasticitatea preturilor din meniul restaurantelor va suferi ajustari. Restaurantele capabile sa isi adapteze ofertele de meniu, sa gestioneze mai bine inventarul propriu sau sa poata accesa surse alternative de aprovizionare, pentru a evita transferul acestor cresteri estimate pe nota de plata a consumatorilor, se vor putea pozitiona avantajos. Operatorii mai mari si cei cu resurse financiare si acces la finantari vor avea, de asemenea, un avantaj. In 2024, cel mai probabil  vor conta atribute precum lichiditatile si amploarea operativa a propriilor afaceri; lanturile pot combate aceste trenduri multiple ale pietei mult mai usor decat operatorii independenti, iar rezervele de numerar vor oferi mai multa influenta in raport cu furnizorii de materii prime, ingrediente si servicii.

De asemenea, un mediu de operare stabil poate stimula apetitul atat pentru noi investitii, cat si pentru cresterea fuziunilor si/sau achizitiilor in sectorul restaurantelor. 

Forta de munca ramane o provocare, dar prezinta semne de ameliorare 

Intr-o nota pozitiva, multi operatori au facut pasi concreti in adaptarea la noile realitati in mediul de afaceri ale restaurantelor, cum ar fi nevoia de a naviga pe o piata a muncii mai compacta, prin cresterea salariilor si consolidarea eforturilor de recrutare si retentie. Forta de munca ramane insa in viitor o provocare permanenta pentru aceasta industrie, avand in vedere ca unii lucratori din restaurante tind constant sa se indrepte catre alte sectoare ale economiei locale, pe care le considera oportunitati, si de cele mai multe ori acestia nu se vor intoarce.

Mai mult, pe masura ce cresc cerintele privind salariul minim pentru lucratorii din sectorul serviciilor, presiunile salariale pot persista in 2024, creeand incertitudine pentru stake-holders, inclusiv pentru creditori, deoarece toate acestea sunt presiuni suplimentare. Este greu de prezis cum va reactiona consumatorul, dar elasticitatea pretului din meniu se poate apropia astfel in 2024 de un nivel critic.

Strategii pentru succes

Achizitia datelor clientilor este o alta zona pe care restaurantele nu isi pot permite sa nu o exploateze - companiile inteligente investesc deja in Big Data,  in a intelege cine le intra pe usa, ce cumpara si cat de des si folosesc aceste date pentru a aborda decizii informate in legatura cu propriile activitati, de la gestionarea inventarului, pana la crearea de noi elemente de meniu. Fiecare restaurant poate beneficia nu numai de posibilitatea de a colecta date despre fiecare tranzactie, fiecare preparat din meniu, ci si de a le analiza, astfel incat sa isi poata maximiza vanzarile. Multe locatii insa nu investesc inca timp si bani in Big Data pentru a se mentine in tendintele pietei, iar acest lucru va fi critic in viitor, pentru orice locatie de tip HoReca.

O componenta finala in succesul viitor al oricarei afaceri cu restaurante de astazi este importanta de a va asigura ca afacerea dumneavoastra are un scop clar si, mai ales relevant. Consider ca pentru noi, ca si consumatori, atat alegerea unui loc de munca, cat si modul in care alegem sa cheltuim banii in fiecare luna, este si pentru ceva ce rezoneaza cu propriile valori. Poate ca ambalajul preparatelor la pachet este din material reciclat sau ingredientele pe care le utilizati in procesul de gatire provin din surse durabile, cultivate local. Poate ca aveti cel mai bun serviciu sau preparat, recunoscut deja pe piata. Orice ar fi, avand un sentiment clar al scopului, misiunii si culturii proprie companii, va poate ajuta afacerea. O afacere cu restaurante in Horeca este in primul rand despre pasiune, pe tot parcursul sau.

Privind spre 2024

Perspectivele generale pentru 2024 raman prudent optimiste. Pe masura ce industria lasa in urma temerile inflationiste si cresterea preturilor de achizitie, restaurantele care au optimizat proprile lanturi sau fluxuri de aprovizionare si au implementat un control atent al costurilor vor culege beneficiile desfasurarii unor operatiuni eficiente. Deficitul de forta de munca va continua probabil sa se amelioreze, desi dificultatile de gasire si pastrare a angajatilor vor ramane in continuare o provocare pentru industrie, precum si presiunea salariala.

In ceea ce priveste veniturile, este de asteptat o usoara plafonare a cresterii comenzilor online, care au explodat in timpul pandemiei. Schimbarea reflecta rezistenta entuziasmului consumatorilor pentru experienta in restaurant. In acelasi timp, cel mai probabil consumatorii vor ramane sensibili sau precauti la presiunile inflationiste, ceea ce va influenta in continuare modul in care vor alege sa-si gestioneze cheltuielile, cu sensibilitate la pretul meniului, poate chiar renuntand la unele bauturi sau preparate mai scumpe. Aceasta tendinta poate determina operatorii sa continue sa  isi re-imagineze constant regulat meniurile, pentru a oferi valoare și a atrage consumatori cu bugete mai mari pentru nota de restaurant.

Inovatiile tehnologice sunt insa un vector constant de schimbare, ce pot avea in 2024 un impact real si practic asupra tendintelor din industria restaurantelor. De la automatizarea preluarii comenzilor, pana la cea a operatiunilor de gatire si / sau vanzari, sau gestionarea mai eficienta a propriilor operatiuni, potentialul implementarii tehnologiilor avansate poate creste eficienta unei afaceri Horeca intr-un ritm rapid. Operatorii de restaurante care pot valorifica aceste capacitati, continuand in acelasi timp sa se adapteze la o piata a consumatorilor in continua schimbare, se vor putea pozitiona favorabil pentru cresterea propriilor afaceri in anul urmator.

2024 este insa deja la cateva zile distanta si, indiferent de ce tendinte si experiente  va aduce pe plan profesional, va dorim sanatate, prosperitate si multe impliniri in noul an.

La multi ani!

SOLICITA
CONSULTANTA

Cautati cele mai bune solutii
pentru restaurantul dvs.?
Discutati cu unul dintre
expertii nostri pentru a afla
cum vă poate ajuta Fresco
cu solutii complete de
tehnologizare si echipare.